Sydney, 27.04.2007 Nederlands

Hallokes,

Ook al heb ik de Franse verkiezingen nog nooit van zo ver van Frankrijk beleefd, ik heb ze nog nooit van zo dichtbij ervaren!:) De verkiezingskoorts in onze 'Auberge Espagnole' met bijna allemaal Fransen was te snijden. Een laatste poging werd ondernomen om toch maar verbinding te krijgen met het internationale SBS-TV-station. Alle moeite ten spijt, het was de hele nacht SMS'jes en telefoontjes vanuit Frankrijk!:) Het regende Woensdag (een verlofdag in Oz) de hele dag en ik had een brilliant idee: ik heb toen een verbinding aangelegd tussen de TV en het vogelkot. We hebben namelijk een vogel in een vogelkot in de tuin. Ik heb met ijzerdraad een verbinding aangelegd tussen de TV en dat vogelkot en nu hebben we connectie met SBS!!! Ik hoop dat dat niet te schadelijk is voor het vogeltje (Petit Coco, volgens de Fransen). Ik geef eerlijk toe dat ik al die moeite en creativiteit niet getoond heb om mijn Franse medebewoners elke dag Frans nieuws te laten zien. Ik wil natuurlijk het eurovisiesongfestival zien en dat wordt door SBS - met vertraging - overgedragen!!! Voor degenen die het nog niet zouden weten: ik ben namelijk een klein beetje fan van het songfestival!:)

Woensdag hadden we dus een vrije dag. Oz en Nieuw-Zeeland vierden ANZAC-day. Anzac staat voor Australia New Zealand Army Corp, een herdenkingsdag voor de vele Aussie en Kiwi gesneuvelden in de slag bij Gallipoli in de eerste wereldoorlog. Ik moet zeggen dat de Australische televisie dat heel goed heeft overgebracht (een van de weinig goede TV-kritiek van mij op Australische hamburgertelevisie!!!:) ) Er werden in een aantal TV-spots al de hele week beelden getoond van oorlogsleed van vroeger en nu om Anzac-day aan te kondigen en de hele idee erachter duidelijk te maken. Zou men bij ons ook mogen doen naar aanleiding van Wapenstilstand. Ik heb Anzac day op mijn manier 'gevierd': ben namelijk Dinsdag avond uitgegaan met een Aussie-collega en een Kiwi-collega!:) Dat allemaal om op Anzac-day heel veel medelijden te hebben met mijzelf en mijn eigen leed te moeten verdragen omdat ik pas om 6h 's ochtends thuisgekomen was (Sorry Jan, de ouwe Ruben is back!!!)!!!:)

C U, Ruben

No comments: